Τετάρτη 10 Ιουνίου 2009

ΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ?

Περνώντας απέξω απο την Διονυσίου Αεροπαγήτου το Μουσείο σε καταπλήσει.Παρόλη την μοντέρνα αρχιτεκτονική δεν χαλαεί καθόλου το τοπίο και το βράδυ ο φωτισμός είναι φαντασμαγορικός καθώς μπορείς να δεις τα γλυπτά που είναι μέσα στο μουσείο.Το μουσείο εν τέλη αποτελέι τον ιδανικότερο χώρο έκθεσης των γλυπτών και των μαρμάρων.


Το μουσείο έχει κτιστεί σε προβληματικό σημείο.Γνωστό είναι ότι η καφετέρεια για την οποία είχαν σχεδιάσει να βλέπει την Ακρόπολη βλέπει τα δύο μπροστινά κτίρια.Τα κτίρια αυτά είναι μοναδικά ως προς την αρχιτεκτονική τους και ιστορικά καθώς είναι πολλών δεκαετιών,πραγματικά αριστουργήματα αν τα προσέξει κανείς.Η κατεδάφιση-απομάκρυση σε άλλο τόπο κάνοντας τα κομμάτια,που ζητούσαν ως απαραίτητη οι αρχιτέκτονες και άλλοι δημόσιοι φορείς,είναι απαράδεκτη.Καλά όταν το χτίζανε δεν είδαν τα κτίρια αυτά???(ασχολίαστο)



Ο πίο μεγάλος ντόρος όμως γύρω από το Μουσείο είναι φυσικά τό αν θα επιστέψουν τα υπόλοιπα μάρμαρα της ζωοφόρου του Παρθενώνα πού βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο(το Μουσείο αποτελεί ένα ισχυρό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς).Και οι δύο πλευρές έχουν τα δικά τους επιχειρήματα και το θέμα κρατάει χρόνια και χρόνια χωρίς λυση φυσικά.



Σε πρόσφατο δημοσίευμα η newsletter αναφέρει ως λύση την προσωρινή μεταφορά των μαρμάρων στην Αθήνα εφόσον αναγνωρίσουμε την κυριότητα τους στο Βρετανικό μουσείο.Η Τέχνη είναι για όλους είναι το κύριω επιχείρημα που προβάλλει.



Συμφωνώ απόλυτα η Τέχνη είναι για όλους,και τα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα τέτοιων μεγάλων πολιτισμών δεν έχουν κυρίαρχο αλλά ανήκουν σε όλη την υφήλιο.Τέτοια έργα τέχνης ανήκουν σ έναν παγκόσμιο πολιτισμό,δεν είναι κτήμα κανενός και πρέπει να έχουν όλοι την πρόσβαση σε αυτά τα αριστουργήματα.Είναι παρανοικό να ζητάει κάθε χώρα να της επιστραφούν όλα τα έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν από προγονικούς λαούς ή πιο σωστά από λαούς που ζούσαν στον ίδιο χώρο πριν αιώνες.Γιατί να είναι αναγκασμένος κάποιος να πηγαίνει στην χώρα αυτή για να θαυμάσει κάποια από τα αριστουργήματα του πολιτισμού της και όχι στο μουσείο της χώρα του??Γιατί ορισμένοι να μην καταφέρουν να δούν τα έργα αυτά ποτέ??


Όμως αν μιλήσουμε για τα μάρμαρα του Παρθενώνα συγκεκριμένα θεωρώ ότι είναι η εξαίρεση.Τα μάρμαρα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα και στο Μουσείο της Ακρόπολης όχι γιατί εδώ ανήκουν(τότε κι εμείς να επιστρέψουμε έργα αιγυπτιακής αρχιτεκτονικής κλπ)αλλά γιατί είναι τραγικό να σπάσει στα δύο ένα τέτοιο έργο τέχνης!Η ζωοφόρος είναι μια ενιαία αναπαράσταση κι ένα έργο ενιαίο το οποίο έτσι όπως έχει διασπαστεί κατακρεουργείται!!Είναι παρανοικό να βρίσκεται το μισό στην Αθήνα και το άλλο στην Βρετανία!δηλαδή για να δείς το υπόλοιπο έργο να πρέπει να πάς αλλόυ.Είναι σαν να παίρνεις την Αφροδίτη της Μήλου και να την κόβεις στα δύο,τα πόδια στην Ελλάδα και το κεφάλι στην Βρετανία!πως θα δείς την ομορφιά μετά?Εγώ ας πούμε βλέποντας τα μάρμαρα δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς τις αναπαραστάσεις και την ομορφία τους όταν τα μισά είναι ζωγραφισμένα σε χαρτί και ας σου εξηγούν την συνέχεια,αν δεν την βλέπεις...Επιπλέον οι Βρετανοί ούτε τα συντηρούν σωστά τα μάρμαρα καθώς μεγάλες καταστροφές έχουν γίνει από συντηρήσεις τους,ούτε όπως τα χουν τοποθετημένα αναδείκνύονται.Για μένα τα μάρμαρα πρέπει να έρθουν εδώ,στο φυσικό περιβάλλον τους,πίσω στον Παρθενώνα.


Το θέμα αυτό θα παραμείνει άλυτο για οικονομικούς κυρίως λόγους,και οι απόψεις θα συνεχίσουν να είναι ποικίλες και αντίθετες για το ποιος έχει το δίκαιο.




-Στις 20 Ιουνίου θα γίνουν,επιτέλους,τα εγκαίνια του Μουσείου,το οποίο δεν ξέρω κι εγώ πόσα χρόνια πήρε για να αποφασιστεί,δρομολογηθεί και ανοικοδομηθεί.






9 σχόλια:

Tyler Durden είπε...

βασικά τα μάρμαρα θα έπρεπε να είναι ΠΑΝΩ στον Παρθενώνα για να πω οτι αξίζει να επιστρέψουν. Ειδάλλως ας είναι οπουδήποτε στον κόσμο σε ασφαλές εκθεσιακό χώρο. Η παγκόσμια κληρονομιά δεν γνωρίζει σύνορα. Κακώς μεν έγιναν οι αρχαιοκαπηλείες πριν 200 και βάλε χρόνια, με κριτήρια εκείνης της εποχής, αλλά μερικές φορές a posteriori σκεφτόμενοι, καλύτερα που γίναν γιατί ή θα τα είχε σακατέψει η μόλυνση, ή σε άλλες περιπτώσεις το θρησκευτικό μένος (όπως στο Αφγανιστάν)

the monkeys είπε...

sumfwnw oti h tenxh den exei sunora kai dn uparxei 8ema kthshs sthn texnh.Alla osa anafora ta marmara diafwnw.einai ena kommati mia olothtas,enos eniaiou ergoy texnhs mazi me tn Par8enwna kai einai kommeno ousiastika sta tria.8ewrw oti 8a prepei to ergo auto n enw8ei...opws pisteuw oti an o Elgin ta eixe afhsei sth 8esh tous 8 eixan pa8ei ligoteres zhmies...to pl n eixan pa8ei tis idies.

Unknown είπε...

οντας εθνιστής και όχι εθνικιστής οι οποίοι εθνικιστές είναι ο φερετζες του μαλάκα,πιστεύω ότι τα αγάλματα πρέπει να ρθουν πίσω..μια νέα μελίνα γαμώτο,ποιός να τα φέρει ο σαμαρας?χοχο..αστειακι..

Υ.Γ O MR ARVULAS EPESTREPSE STIN XEIROTERI MORFI T K PL

Ανώνυμος είπε...

Εγώ πάλι συμφωνώ με την επιστροφή των μαρμάρων (που κάποιοι τα αποκαλούσαν "ελγείνια" προς "τιμήν" του κλέφτη) .
Θα πρέπει να τα διεκδικήσει κάποια σοβαρή κυβέρνηση βέβαια και όχι οι σκλάβοι του ΣΕΒ - Καραμανλής, Παπανδρέου..

Tyler Durden είπε...

για την τύχη τους αν είχαν μείνει επάνω στο μνημείο: έχετε υπόψιν ότι η καλύτερα διατηρημένη καρυάτιδα είναι η κλεμμενη! Οι άλλες έχουν σχεδόν γυψοποιηθεί από τη μόλυνση!

Ας μην έχουμε αυταπάτες! ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ να ξαναανέβουν στον Παρθενώνα στη θέση τους, οπότε το μνημείο θα έιναι αιώνια κουτσουρεμένο, όπως και το Ερέχθειο λόγω της μόλυνσης, αλλά και λόγω στατικότητας.

Οπότε οπουδήποτε και να έιναι στον κόσμο είναι το ίδιο, είτε λίγα χιλιόμετρα μακριά του, είτε χιλιάδες, το ίδιο είναι, μια και η ολότητα του μνημείου είναι πλέον ανέφικτη. Αυτό είναι και η απάντηση στο επιχείρημα πχ της κοπής ενός αγάλματος και του σκορπίσματος των κομματιών του σε διάφορα μουσεία: Το άγαλμα αποτελεί μια ολότητα

Αλλωστε, ακόμα και εθνοπατριωωτικά σκεπτόμενοι, μας τιμά το γεγονός ότι έργα του πολιτισμού μας βρίσκονται σε όλα τα μουσεία του κόσμου (θα ήταν προτιμότερο αυτά να μην κλέβονταν εκείνη την εποχή, αλλά λόγω μόλυνσης η ιστορία μας παίζει άσχημα παιχνίδια και λέμε τώρα ευτυχώς που κλάπηκαν)και μπορούν όλοι να τα θαυμάζουν.

Το γεγονός να επιστραφούν ντε και καλά εδώ δείχνει μια αρρωστημένη ναρκισσιστική εθνοκεντρική εγωπάθεια, λες και είναι κτήμα μας, ενώ αποτελούν παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά. Πόσο διαφορετικά (και φουλ εθνοπατριωτικά πάλι για τους παρόμοια σκεπτόμενους και αισθανόμενους), θα ήταν αν λέγαμε: "μια και δεν είναι πλέον εφικτή η αναστήλωσή τους στην αρχική τους θέση, ας παραμείνουν σε ένα τόσο μεγάλο και παγκόσμια γνωστό μουσείο για να απολαμβάνουν τα επιτεύγματα του πολιτισμού μας όσο το δυνατόν περισσότεροι, μαθητές και μη, χωρίς να είναι αναγκασμένοι να ταξιδέυουν στη χώρα μας.

Αυτή η εγωπάθεια καλλιεργείται από συγκεκριμένους κύκλους, αυτούς που μας φόρτωσαν και την ολυμπιάδα για να μας απομακρύνουν απο τα πραγματικά μας προβλήματα φουσκώνοντάς μας με ψευδεπίγραφα εθνικά ιδεώδη και νέας μορφής αλυτρωτισμούς.

Οπως έλεγε ο ΚΥΡ σε μια παλιά του γελοιογραφία:
Ρωτά ο δημοσιογράφος περαστικό νέο:
-Τι προτιμάτε; Να επιστρέψουν τα Ελγίνεια, ή να πάρουμε την Ολυμπιάδα;
-Εμ, βασικά εγώ ψάχνω για δουλειά!

the monkeys είπε...

tyler@:ennoeitai oti to 8ema einai para polu mikro se sxesh me alla provlhamata pou yparxoun sthn xwra mas kai prepei n ly8oun kai fusika n vgoun sthn dhmosiothta.
dn exw paei sto mouseio alla 8 paw to suntomotero.
ta marmara omws exoun sth8ei etsi opws htan kai stn par8enwna,enw apenanti exeis optikh epafh me tn par8enwna.antikeimenika anadeiknuontai perissotero sto mouseio auto.
epipleon dn xerw an exeis paei sthn agglia alla osoi exoun paei mu xoun pei oti exoun vrei koutakia anapsuktikwn panw sta marmara...opote dn uparxei 8ema poios ta prosexei kalutera.to an8 ginotan megaluteres zhmies an ta afhne o elgin kaneis dn to xerei...al sigoura kata thn apmakrunsh tous kai thn metafora tous oi zhmies htan terasties.a!kai mhn xexname kai thn sunthtrhsh pou tous eixan kanei opou ki ekei eixan katasrtafei.
gia orismenous nai,to pernoun e8nikistika to 8ema alla uparxoun kai para polloi pou 8ewroun oti auito einai kalutero gia to ergo,gt to ergo apotelei mia olothta...ka8e marmaro einai sunexeia tou epomenou.dn me endiaferei pou 8 einai to ergio arkei otan 8 paw nto dw n einai oloklwrwmeno,oxi to miso.dld poio to ofelos n einai sthn agglia epeidh to vlepoun perissoteroi kai n mhn erxontai sthn ellada otan einai miso?kai exalou pws 8 exeis oloklhrwmenh eikona an dn exeis dei tn Par8enwna?den einai 8ema patriwtiko,xrhmatiko,h otidhpote gia mena.einai 8ema ais8htikhs alla kai 8ema logikhs.

the monkeys είπε...

euxaristw olous gia ta sxolia kai thn topo8ethsh tous:D

Tyler Durden είπε...

δεν συγκρίνεται το σπάσιμο κατά την αποκαθήλωση του Ελγιν (τα κομμάτια ξανακολλάνε) με την αμετάκλητη γυψοποίησή τους (απόλυτα βεβαιωμένη, ο μολυσμενος αέρας με θειώδη και νιτρικά αέρια πάει παντού.

Η αναπαράστασή τους στο μουσείο είναι τεχνητή, οπότε θα μπορούσαν να φτιάξουν κάπου ένα αντίγραφο του Παρθενώνα, όπως έχει κάπου στις ΗΠΑ. Η πραγματική αξία είναι τοι πραγματικό μνημείο και όχι τα αντίγραφά του.

Αν κάνουν κακή συντήρηση στο Λονδίνο θα μπορούσαμε αν απαιτήσουμε να τα προσέχουν περισσότερο. Δεν υπάρχει αντικειμενικός λόγος να επιστρέψουν πέραν της αμετανόητης εγωπάθειάς μας. Ο μόνος αντικειμενικός λόγος θα ήταν η αποκατάστασή τους στο μνημείο σε ένα πρόγραμμα (όσο το δυνατόν) αναστήλωσης στην αρχική του μορφή, πράγμα αδύνατον.

Επίσης τωρα με τη νέα εθνική έξαρση ξεχάσαμε στο πιτς φιτίλι και το γεγονός ότι αυτό το νέο μουσείο έγινε παράνομα πάνω σε έναν πολύ αξιόλογο αρχαιολογικό χώρο που αποκαλύφθηκε (δηλαδή κρατάμε μόνο όσα αρχαία φέρνουν τουρίστες, τα άλλα πάνε για μπάζα;) και θα αποτελούσε έναν ακόμα ελεύθερο χώρο στην περιοχή του ιστορικού κέντρου.

Χώρια τα σχέδια για γκρέμισμα ιστορικών και διατηρητέων κτιρίων για να απολαμβάνεις τον καφέ σου με θέα την ακρόπολη από το αναψυκτήριο του μουσείου. Ολα αυτά τα ξεχάσαμε όμως δια μιάς;

Moody είπε...

Γιατί να γυρίσουν τα μάρμαρα στην Ελλάδα?Για να μπορέσουν να λεηλατηθούν πιο εύκολα ε?Για να τα πάρουν οι αρχαιοκάπηλοι πιο εύκολα?Όχι ευχαριστώ.Ας μείνουν στο Λονδίνο.Είχαμε κάποτε την ευκαιρία να τα κρατήσουμε και τυχεροί πρέπει να νιώθουμε που ένα μικρό ποσοστό από αυτά κατέληξε σε μουσεία.

Επίσης άμα επιστρέψουν τα μάρμαρα θα φέρουν μαζί τους και πολιτισμό?Αυτά είναι διαφημιστικά τρικ**(από την στιγμή που θα πληρώνουμε αντίτιμο για να τα δούμε).

Και τέλος.....Δεν υπάρχουν σύνορα...Και όσο για κάτι μαλακίες που λέγονται του στυλ
- τα μάρμαρα είναι η πολιτισμική μας κληνορονομιά...-
-Παρατήστε μας ρε απολίτιστοι,και εμάς αλλά και αυτή την καραμέλα..-